وسایل و پوشاك - حركت منسجم - تنفس

 

   4- وسایل و پوشاك لازم برای یك برنامه كوهنوردی


وسایل و پوشاك انفرادی:


http://www.bazarbaneh.com/shares/kohnawardi%20(1).jpg

 

1- كفش سبك راهپیمایی

2- كفش نیمه سنگین كوهپیمایی

3- جوراب كوهنوردی

4- شلوار كوهنوردی

5- پیراهن و پولیور كوهنوردی

6- پیراهن و شلوار گرمكن

7- انواع دستكش كوهنوردی

8- انواع عینك كوهنوردی

9- گتر كوهنوردی

10- شنل باران‌ آندراك

11- كاپشن و شلوار بادگیر

12- كت پر یا ویسكوز

13- كوله پشتی

14- زیر انداز

15- كیسه خواب پر یا ویسكوز

16- انواع كلاه كوهنوردی

17- یخ شكن

18- چراغ قوه با لامپ و باطری اضافه

19- قمقمه آب

20- جعبه كمكهای اولیه

21- طناب انفرادی و كارابین

22- قطب نما و نقشه مسیر

23- سوت

24- بشقاب لیوان چاقو در بازكن و كبریت

25- باتوم چوب دستی

26- كلنگ 

 

  وسایل گروهی:

 1- چادر كوهنوردی

2- پوشش ضد آب

3- ارتفاع سنج

4- ظروف غذا و لوازم پخت و پز

5- چراغ خوراك پزی

6- كپسول روشنایی

7- كتری و قوری گروهی

8- دوربین كوهنوردی

9- نقشه، كروكی و مجوز برنامه 

 

   5- چیدن كوله پشتی

  وزن كوله پشتی نباید از وزن بدن كوهنورد بیشتر باشد زیرا به زانو و ستون مهره ها آسیب می رساند. معمولاً اجسام سنگین تر را اول داخل كوله پشتی گذارده و وسایل سبك تر را روی آن قرار می دهند كوله پشتی نباید لق بزند و یا به اصطلاح شكم دهد. مواد غذائی یا آبدار باید در كیسه پلاستیكی جداگانه بسته بندی شده و در كوله پشتی قرار گیرد. اجسام نوك تیز یا سنگین باید طوری چیده شوند كه با پشت یا كتف تماس نداشته باشد. 

 

   6- حركت و اجرای یك برنامه

 

شما كوهنوردان باید انرژی خود را به سه قسمت انرژی صعود، انرژی فرود و انرژی ذخیره، تقسیم كنید و در هنگام حركت، گامی ثابت و یكنواخت را برگزینید،‌ به طوری كه بتوانید ساعتها آن را حفظ كنید بدون آنكه توقفی داشته باشید یا بدنتان عرق كند.

در سر بالایی از تند رفتن خودداری كنید، در شیبهای تند در موقع بالا رفتن و حتی پایین آمدن با قدمهای كوتاه و به صورت مارپیچ حركت كنید. در حركت، باید ضربان قلب و برداشتن پاها با هم هماهنگ باشد و باید خودتان این هماهنگی را به دست آورید. نفر اولی كه در رأس گروه به عنوان لیدرل حركت می كند باید طول گامهای خود را با طول گامهای ضعیف ترین نفر در گروه هماهنگ نماید. 

 

  7- تنفس در كوهستان

 باید عمیق و آرام نفس بكشید و عمل دم را از بینی انجام دهید زیرا تنفس از راه دهان باعث تشنگی و خشكی گلو و در هنگام سردی هوا باعث سرماخوردگی و چرك كردن لوزه ها می شود. توجه داشته باشید كه تعداد ضربان قلب شما در دقیقه بیش از حد بالا نرود، مدت استراحتهای موقت نباید بیش از 10 الی 15 دقیقه به طول انجامد چرا كه بدن كوهنورد كم كم سرد می شود و حالت خشكی پیدا می كند. این امر، حركت مجدد را با مشكلات روبه رو می سازد. 



نوشته شده در تاریخ یکشنبه 11 مهر 1389    | توسط: امین تربتی    | طبقه بندی: كوهنوردی،     |
نظرات()